Intervju za novinsku agenciju Anadolija: Nihad Imširović, direktor Klasa

Intervju za novinsku agenciju Anadolija: Nihad Imširović, direktor Klasa

U intervjuu za novinsku agenciju Anadolija početkom ove godine, direktor Klasa govorio je o poslovanju kompanije, izvozu u Tursku, planovima, ciljevima…

DSC_2362

Pregled poslovanja kompanije, odnosno njen rast kroz period od posljednjih nekoliko godina?

IMŠIROVIĆ: Od februara 2014. godine, kada je „AS Group“ akvizirala prehrambenu industriju „Klas“ d.d. Sarajevo, poslovni rezultati su sve bolji i bolji. „Klas“ d.d. je u to vrijeme realizovao cca 55 miliona KM godišnjeg prihoda, a već 2015. bilježimo znčajan rast prihoda od ca 81 milion KM, što je  povećanje skoro 50 posto. Prethodnu 2016. godinu završili smo još boljim poslovnim reultatima, što je jako pozitivan trend. U trenutku akvizicije „Klas“ je brojao 900 uposlenika, a danas je taj broj oko 964, sa tendencijom daljeg rasta. Sve to vam govori da se u „Klasu“ odvijalo i dešava dosta toga pozitivnog, počev od optimizacije i organizacije poslovnih procesa do unaprijeđenja kvaliteta proizvoda i širenja asortimana, zapošljavanja mladih i kvalifikovanih uposlenika, rasta prometa i sl.

Planovi za budućnost, razvoj kompanije, nastup na novim tržištima?

IMŠIROVIĆ: Mi smo, definitivno, tek na početku investicijskog ciklusa, novih projekata, daljnjeg širenja asortimana, iskoraka na nova europska i svjetska tržišta. Težnja i cilj još značajnijeg unaprijeđenja kvaliteta svojih proizvoda, tehnoloških procesa, implementacije dodatnih standarda su naša zadaća, a i obaveza u budućem radu. Kroz sve to želimo dodatno ojačati našu lidersku poziciju u prehrambenoj industriji i svojim krajnjim potrošačima ponuditi još kvalitetniji i inovativniji proizvodni asortiman.

Do sada smo bili koncentrisani i bazirani na konsolidaciji postojećeg stanja i organizaciji kompanije, a ubrzo krećemo sa investicijama u iznosu od cca 1,5 milion EUR. Tom investicijom ćemo otvoriti nove pogone i modernizirati postojeće, te značajno proširiti proizvodne kapacitete, prije svega u segmentu pekarstva.

Naš dugoročni plan je rasti i razvijati se. Ključna prednost Klasa jesu njegovi uposlenici, 115 godina tradicije, širok asortiman proizvoda vrhunskog kvaliteta i neprocjenjivo proizvođačko iskustvo. Jasno definiranom poslovnom strategijom i efikasnim upravljanjem vlastitim resursima nastavit ćemo jačati konkurentnost i ukupnu poziciju Klasa kako na domaćem tržištu tako i u zemljama Europe i svijeta. Imamo i resurse, i ideje, i entuzijazam, pa vjerujem u pozitivne rezultate.

Prilike i mogućnosti za jačanje poljoprivredne proizvodnje u Bosni i Hercegovini kroz mogućnost plasmana prerađenih poljoprivrednih proizvoda putem Klasa na domaće i strana tržišta?

IMŠIROVIĆ: BiH ima velike mogućnosti za proizvodnju zdrave hrane, i „Klas“ zajedno sa ostalim članicama AS GROUP upravo u tome vidi svoju šansu. Želimo maksimalno uposliti svoje proizvodne i logističke kapacitete, i tako pokrenuti veliki lanac kvalitetne domaće proizvodnje, počev od primarne poljoprivredne proizvodnje preko razvoja poljoprivrednih zadruga i otkupljivača do prerađivačke industrije i na kraju gotovog proizvoda. U tom kontekstu, dio naše strategije svakako će biti podrška i saradnja sa domaćim poljoprivrednim proizvođačima, prvenstveno uzgajivačima pšenice.

Dobar primjer jačanja domaće poljoprivredne proizvodnje u saradnji sa Klasom jeste vlastiti program organiziranog uzgoja, otkupa i prerade jagodičastog voća. Ovaj program implementirali smo još 2001. godine, bili pioniri na tržištu BiH i vremenom popularizirali do te mjere da su danas smrznute maline izvozni artikal broj jedan u kategoriji voća i povrća. Ove godine Klas je otkupio više od 2.100 tona voća. Otkupom 2.000 tona maline ostvarili smo rast od skoro 100 posto u odnosu na 2015. godinu. Otkupljeno je također i 100 tona drugog jagodičastog voća, kao i 10 tona gljive.

U koje zemlje sve izvozite Vaše proizvode?

IMŠIROVIĆ: Klas izvozi na skoro sve kontinente, u više od 20 zemalja svijeta (Europa, SAD, Australija, Kanada, zemlje CEFTA, Turska…).

Najznačajnija izvozna tržišta su Turska (brašno), Hrvatska (smrznuti pekarski proizvodi), Crna Gora (brašno), Danska (smrznuti pekarski proizvodi), Švedska, Švicarska i Sjedinjene Američke Države (širi asortiman).

“Klas” godišnje može proizvesti ukupno 140.000 tona hrane, i svakako da ove kapacitete treba maksimalno iskoristiti za plasman robe van granica BiH. Osim kapaciteta, imamo i asortiman interesantan za izvozna tržišta, s posebnim akcentom na tradicionalne bh. proizvode (zaliveni kolači, jufke, somuni, pite…). Tu je i vrhunski kvalitet hrane koji obezbjeđujemo strogom primjenom međunarodno priznatih standarda upravljanja kvalitetom, kao što su ISO i HACCP, te sve značajniji Halal certifikat. Postoje neki nagovještaji plasmana na tržište Kine, Pakistana, Albanije, Mađarske..

Svakako da još ima mnogo prostora za dalji rast izvoza, i mi ćemo prvenstveno u kategoriji smrznutih pekarskih proizvoda značajno raditi na razvoju i povećanju izvoza.

Pregled izvoza u posljednjem periodu, uzrok njegovog rasta, vrijednost poslovanja s tim zemljama u financijskom ali i u smislu jačanja stabilnosti kompanije?

IMŠIROVIĆ: Obim izvoza u 2016. godini veći je 12% u odnosu na 2015. godinu, i to uglavnom zahvaljujući uspješnom izvozu brašna u Tursku. Do sada smo u Tursku izvezli brašno u vrijednosti od tri miliona KM. Otpremili smo i prve količine robe za Kanadu, u pripremi su i prve isporuke za tržište Kuvajta, a značajan je i rast prometa na već osvojenim izvoznim tržištima.

Prošle godine smo ostvarili značajn iskorak na polju daljnjeg širenja već postojećeg asortimana što je naša intencija i u narednom periodu.  Tako, naprimjer, u trgovačkom lancu Kaufland u Hrvatskoj sada imamo oko 30 proizvoda na Odjelu pekare.

Kao osnovne pokretače izvoza ponosno ističemo, prije svih, kvalitet naših proizvoda (Zlatni puder, Zlatni lokum, somun..), prepoznatljivost okusa i kurentna cijena. Tu svakako treba istaći i značajan rast izvoza dubokozamrznutih pekarskih proizvoda. U posljednje vrijeme otvorili smo dva nova tržišta upravo za ovaj program – Slovenija i Australija. Za samo tri mjeseca imali smo četiri narudžbe za tržište Slovenije. To pokazuje potencijal ovog programa.

Izvoz sada čini 29% ukupnog prometa Klasa. Sama ta činjenica dovoljno govori o vrijednosti poslovanja na izvoznim tržištima, manjeg rizika naplate i referenci koje stičemo kao stabilna kompanija referentnog proizvodnog portfolia.

Značaj poslovanja s turskim firmama u smislu izvoza iz BiH sa aspekta Klasa ali i drugih kompanija, generalno s aspekta bh. privrede?

IMŠIROVIĆ: Zahvaljujući Ugovoru o slobodnoj trgovini između BiH i Republike Turske kojim je robna razmjena između ove dvije države oslobođena carine i poreza, bh. proizvođači su dobili velike mogućnosti za plasman svojih proizvoda na tursko tržište. Svakako da je to imalo pozitivnog utjecaja na privredne tokove u BiH. Samo po osnovu izvoza brašna u Tursku, kompanije iz BiH su ostvarile realizaciju u visini od 15 miliona eura, gdje je značajnu ulogu imao i Klas.

Geografska blizina Turske, veličina njene ekonomije, ekonomski učinak tokom prethodnih desetak godina, kao i istorijske veze, čine Tursku prirodnim ekonomskim partnerom za zemlje Jugoistočne Europe. Pouzdano se procjenjuje da ima dosta potencijala za dalje jačanje trgovačkih i investicionih veza Turske sa ovim dijelom Balkana.

Klas u svemu tome, a kao lider mlinske industrije BiH, vidi svoju veliku šansu. Upravo smo pred potpisivanjem značajnih poslovnih ugovora koji bi, dugoročno, osigurali stabilan i siguran plasman, prvenstveno, brašna a onda i drugih artikala iz našeg asortimana u Tursku.