Portal Al Jazeera Balkans, Rusmir Hrvić, dir. Klas d.d. Sarajevo

rusmir_intervju_2Koje uvjete Klas treba ispuniti kako bi se prilagodio ruskom tržištu?

Trenutno radimo na registraciji proizvoda i registraciji kompanije za uvoz na tržište Ruske Federacije. To je potrebno kako bismo i formalno ispunili uvjete za izvoz na ovo tržište, a koji se od nas traže.

Postoje li administrativni problemi sa strane BiH koji otežavaju realizaciju ovog ugovora?

U ovom trenutku nemamo takvih saznanja, dakle nema nekih administrativnih problema. Nadamo se da ih nece ni biti.

Kada se očekuje rješenje procedure i prvi izvoz?

Okončanjekompletnih procedura potrebnih za izvoz na tržište Ruske Federacije se očekuje u idućih 60 do 90 dana. Potrebno je prilagoditi proizvode i ambalažu standardima plasmana i prodaje za ovo tržište. Riječ je prije svega o standardima deklaracije proizvoda, a koji se najviše odnose na jezik i obilježja.

Na koja značajna tržišta AS GROUP još izvozi?

Izvozimo u 22 zemlje, na četiri kontinenta. Naš godišnji izvoz je dosegao vrijednost od oko 20 miliona KM. Najznačajnija tržišta na koja izvozimo su SAD, Hrvatska, Crna Gora, Australia, Srbija, Danska, Švedska, Austrija, Njemačka, Zemlje Zaljeva, itd. Zanimljivo je da kupci gotovo u pravilu reagiju najbolje na ono što se može nazvati bosanskohercegovačkim kulinarskim nasljeđem i da su prepoznali ašu kompetentnost u ovom segmentu, tj. da pozitivno reaguju na bosansku kafu Zlatnu džezvu, program „Bosanske kuhinje“, tu su i Klasov Zlatni puder, Bosanski lokum, zatim voda Oaza za koju je kupac iz Rusije pokazao veliki interes, kao i konditorski asortiman brandova AS, Master i Kent.

Planiran je izvoz na tržište od 220 miliona stanovnika. Šta bi ostvarenje tog plana značilo za BiH (razvoj privrede, zapošljavanje…)?

Šanse su ogromne. S naše strane činimo i činit ćemo sve da najprije uđemo sa našim brandovima na ovo tržište. Ipak, ne treba smesti  s uma da se mi na ovom, kao i na ostalim svjetskim tržištima natječemo, a sve češće i pobjeđujemo u konkurenciji sa najvećim svjetskm proizvođačima hrane. S druge strane, u ovom konkretnom slučaju radi se o izvozu na tržišta zemalja sa 220 miliona stanovnika i 40 miliona muslimana direktno vezanih za Halal proizvode. Značaj izvoza na pomenuta tržišta je nemjerljiv, jer direktno i indirektno uključuje veliki broj domaćih firmi i kooperanata. Riječ je zapravo o velikom broju domaćih dobavljača za potrebe kompanija AS GROUP.

Ima li halal sektor u BiH pomoć države, kao što je slučaj, npr. u Hrvatskoj?

Nemamo nikakvu pomoć od strane države.