Akos.ba – Rusmir Hrvić, dir. Klas d.d. Sarajevo

intervju_rusmirKako halal standard utiče na konkurentnost proizvoda Vispaka i Klasa na domaćem, regionalnom i svjetskom tržištu?

 Tri su, uvjetno kazano, halal tržišta na kojima smo prisutni. Tradicionalno halal tržište Bliskog Istoka,  na kojem smo iz godine u godinu sve značajnije zastupljeni. Zatim, halal tržište SAD-a i Zapadne Evrope, koje zbog rastućeg broja muslimana u najrazvijenijim zemljama svijeta, postaju veoma bitan tržišni faktor. Ova tržišta, su ujedno za Vispak i najprofitabilnija. I na kraju imamo halal tržište u Bosni i Hercegovini i regiji, koje je iz godine u godinu u značajnom porastu. Funkcioniranje na ovim tržištima ne bilo moguće bez znaka “halal”.  Zapravo se halal certifikatom stiče jedan bitan preduvjet da se sudjeluje u jednoj velikoj tržišnoj utakmici najbržerastućeg tržišta trenutno. Ipak, to je samo jedan od preduvjeta, jer kvalitet, dizajn i cijena su i na ovom tržištu itekako bitni.

Koliko proizvoda Klasa/Vispaka ima halal certifikat može u brojevima i procentima i da li će se taj broj povećavati

Svi proizvodi, dakle cjelokupna proizvodna paleta Vispaka i Klasa je standardizirana, podliježe visokim zahtjevima kvaliteta i sigurnosti hrane, i kao takva je i certificirana halal certifikatom. Riječ je o ukupno 800 proizvoda u obje kompanije.

Da li država/Federacija/kantoni trebali pomagati proces halal certificiranja ili pomagati odlazak domaćih kompanija na specijalizirane halal sajmove u Evropi, Aziji u sjevernoj Americi?

Halal tržište je u cjelini jedno od najbrže rastućih tržišta na svijetu. S obzirom na to da se u Bosni i Hercegovini učinilo u proteklom periodu veoma mnogo na stvaranju uvjeta za normalno poslovanje domaćih kompanija u okvirima halal standarda, a tu prije svega mislim na formiranje Agencije za cerfitificiranje halal kvalitete sa sjedištem u Tuzli, bilo bi korisno da državne institucije prepoznaju šansu za plasma domaćih proizvoda na tržišta koja kao preduvjet postavljaju halal. Osim toga, sufinansiranje uvođenja halal standarda kao i drugih veoma važnih standarda za kvalitet i sigurnost hrane, barem bi jednim dijelom kod domaćih proizvođača unaprijedilo konkurentske sposobnosti.

AS Grupa je bila na prvom Halal sajmu u Sarajevu a ove godine je ojačana i Klasom, kakvi su rezultati od prošlogodišnjeg sajma i kakva su očekivanja od drugog?

S obzirom da je riječ o prvom sajmu takve vrste u BiH, bilo nam je drago da smo svojim sudjelovanjem mogli dati doprinos razvoju domaćeg halal – tržišta. Dostojno smo se prezentirali, s obzirom na činjenicu da je Vispak među prvim kompanijama, ako ne i prva kompanija koja je u BiH postala ponosan vlasnik halal certifikata. Očekujemo da se na ovogodišnjem sajmu fokusiramo na jednu temu i da je zajedno sa organizatorima razradimo i učinimo javnom na način da ona dođe do što većeg broja potrošača u BiH I izvan nje. Oragnizatorima prepuštam da sami odrede koja bi o tema bila. Osim toga, vjerujem da će na ovogodišnjem sajmu biti veća posjeta, kako redovnih potrošača, tako i potencijalnih kupaca iz zemlje, regije i svijeta.

Isto tako, smatram da se nisu iskoristile sve potrebe koje realno postoje na domaćem tržištu za halal proizvodima, kao što je pravo korištenja ovih proizvoda u državnim institucijama, bolnicama, školama i drugim ustanovama, a za što bi Sajam mogao biti pravo mjesto za širu elaboraciju.